Img
Porucha kŕmenia

V prípade porúch kŕmenia sa klinickologopedická liečba zameriava na dosiahnutie takých oromotorických zručností u dieťaťa, aby bolo schopné prijímať všetky konzistencie.

Zároveň klinický logopéd rozvíja dieťa komplexne a stimuluje všetky funkcie, ktoré sú dôležité pre jeho primeraný psychomotorický a sociálny vývin, ako aj vývin reči a jazyka.

Poruchy prehĺtania a príjmu potravy u detí sú spojené s vážnymi dlhodobými zdravotnými dôsledkami a môžu mať vplyv na oneskorovanie sa celkového psychomotorického vývinu dieťaťa, vrátane vývinu reči a jazykového systému (Bunová,2018 In In Štandardný diagnostický a terapeutický postup-  Poruchy prehĺtania – dysfágia  2020).

 

Všeobecné zásady pre kŕmenie detí všetkých vekových kategórií:

  1. Pravidelný režim jedenia (napr. každé 4 hodiny). Nepodávať jedlo alebo nápoje medzi plánovaným

jedlom. Ak je dieťa smädné, vodu je vhodné poskytnúť 2 hodiny pred plánovaným jedlom.

  1. Jedenie by malo byť časovo limitované, napr. na 30 minút.
  2. Dieťa by malo jesť v tichom prostredí, bez rozptyľujúcich vplyvov (napr. bez hlasného rádia, televízie, hračiek).
  3. Ten, kto dieťa kŕmi, by mal byť pokojný, láskavý, s pozitívnym prístupom počas jedenia.
  4. Dieťa by malo byť v pohodlnej polohe a vzhľadom na svoj motorický vývoj, ak nie je schopné

samostatne sedieť, aj vo „vhodnej“ sedačke.

  1. Dieťa by mal kŕmiť obmedzený počet osôb (ideálne 1 osoba).
  2. Dieťa by malo byť čo najviac podporované v samostatnom jedení.
  3. Jedlo by sa nemalo dávať ako darček alebo odmena.
  4. Čas jedenia nie je čas na hranie. Hry by sa nemali používať pre dieťaťa ako pohnútka, aby jedlo.
  5. Jedlo by sa malo dieťaťu odobrať, ak sa zdá, že sa po 10 až 15 minútach začalo s jedlom hrať bez

toho, aby jedlo.

  1. Jedenie treba ukončiť, ak dieťa v zlosti jedlo hádže.

 

„Pravidlá počas jedenia“ (pre deti, ktoré jedia samostatne)

  1. Je potrebné stanoviť okolnosti, za ktorých by malo dieťa jesť. Nastaviť pravidlá počas jedenia (napr. zostaň sedieť, použi príbor a nie prsty, nehádž jedlo). Pravidlá by mali byť rozumné a odvíjať sa od veku dieťaťa, spočiatku začať s 2 – 3 pravidlami, postupne pridávať ďalšie, až kým sa dieťa nenaučí vhodne správať počas stolovania.
  2. Pravidlá počas jedenia, aby neobťažovali stolovanie, by sa mali objasniť už pred jedením, až kým sa dieťa počas jedla nedokáže vyhovujúco správať.
  3. Stolovanie by malo byť príjemné, dieťa by sme mali do konverzácie zapájať. Čas jedenia je

príležitosťou pre pochvalu vhodného správania dieťaťa, ale netreba dieťa chváliť príliš často.

Karhaniu počas jedenia je vhodné sa vyhýbať.

  1. Ak sa pravidlá stolovania porušia, dieťa je potrebné naučiť správne sa chovať. Ak opakovane pravidlá poruší, mala by sa dieťaťu dopriať pauza.
  2. Dieťaťu ponúkať malé porcie jedla. Dieťa pochváliť za zjedenie poskytnutej porcie jedla. Množstvo

servírovaného jedla by sa malo zvyšovať postupne.

  1. Ak sa čas stolovania ukončí, je potrebné taniere zo stola odložiť bez ohľadu na to, či dieťa dojedlo.

Jedlo odložiť bez komentárov odsudzujúcich dieťaťa za to, že nedojedlo.

  1. Ak dieťa nedojedlo, nemalo by až do ďalšieho jedenia dostať žiadnu maškrtu. Ak sa dieťa plačom

dožaduje maškrty, je potrebné dať pauzu

Rodičia by sa „nemali vzdať“ a dovoliť dieťaťu jesť maškrty, pretože to proces učenia sa stolovať príliš predĺži.

Zdroj: Bunová, PhD.; Piovárová, 2020. Štandardný diagnostický a terapeutický postup-  Poruchy prehĺtania – dysfágia

img
img